Restaurant Vin & Vildt 2018

Kronjyllands Jagtforenings Pop-up restaurant Vin & Vildt.

Med arrangementet Vin & Vildt pop-up restaurant sigtede vi højt, og i al beskedenhed kan vi vist roligt sige, at vi ramte plet. Når gæsterne spontant rejser sig op og giver køkkenet stående klapsalver, så er det ensbetydende med en succesoplevelse. Rammerne var i orden, udsmykningen var i orden, maden og vinen var i top, og det gælder både fredag- og lørdag aften.

Forud for arrangementet er der gået en hel del planlægning, og uden hjælp var projektet heller ikke kommet i mål. Tak til alle hjælpere, der servicerede gæsterne de to aftener, tak til Karsten Fisker og Ole K. Larsen for rekvisitter, og en kæmpe tak til Kiss Jønsson for at stå for al udsmykning og indretning af restauranten, ligesom hun har været en meget stor hjælp med at få alle detaljer på plads omkring annoncering og udbredelse af kendskabet til vores projekt. Sidst men ikke mindst en stor tak til Henrik Blendstrup for hjælp med alt det praktiske.

Og hvordan gik det så:
Baren åbnede kl. 17, og det var overraskende, så mange der havde valgt at benytte sig af tilbuddet om at smage den Kronjyske øl eller et glas vin inden maden. Selve middagen blev afviklet, som havde det været en fællesjagt. Vi indledte med parole, og gæsterne sad ikke ved borde, men ved poster. I forbindelse med at de forskellige retter kom ind, blev der blæst på jagthorn over vildtet. Den udpegede fiskal gik rundt og holdt øje med, at de uskrevne regler ikke blev overtrådt, og havde da også lejlighed til at dele tre bøder ud blandt ”jagtens” deltagere. Naturligvis med et glimt i øjet, og uden at der skulle penge op af lommen. Bøden bestod af en lille lækker ”hapser”, der var fremstillet til lejligheden.

Selve middagen, - en fireretters menu bestod af en krebsebisque, røget fasanbryst på krydderurtebund, krondyr med gulerod, lotusrod, vildtragout i voulevent og til dessert, en symfoni af hindbær-, chokolademousse og æblekage. Til hver ret hørte en vin, der var nøje afstemt med maden.

Missionen med pop-up restauranten:

I hele vores oplæg, og det vi skrev i vores pressemeddelelse, fremgik det, at vi ønskede at gøre opmærksom på vildtet fra den danske natur, som en sund og bæredygtig ressource i køkkenet, som burde have en større plads på den almindelige befolknings middagsbord, nu hvor der spirer en større og større modstand frem mod at spise kød. Husdyr som især køer får mere og mere skyld for at bidrage til den store udledning af CO2. Som jægere høster vi jo bare af naturens overskud. Og det synes jeg er bæredygtigt.

Ca. 40% af gæsterne var ikke-jægere, og ud af disse var 78% ikke partner med en jæger, men hvor 66% har relationer til en jæger. Lidt over halvdelen havde fået kendskab til restauranten via mund-til-mund metoden, ca. 20% havde set det i avisen, og ca. 30% havde set det på de digitale medier.

På spørgsmålet hvorvidt vi havde indfriet gæsternes forventninger svarede alle bortset fra 3 at det var sket med 100%. En havde svaret 50%, og to havde svaret 98%. Alt i alt er jeg ovenud tilfreds, for igen, når gæsterne rejser sig op spontant og klapper, så er vi lykkedes over al forventning.

Kronjyllands Jagtforening
/Michael Ramlau.